Hjälm debatten

Ett hett ämne och även ett inskickat tips är detta med att så många NHare och nu även dressyrryttare rider utan hjälm. Som vi såg på www.dressyrmupparnas.se´s blogg för någon dag sedan. Så nu gör vi en debatt av detta.

Min syn på det hela
Hjälmen har inte funnits i alla tider, hästarna har varit en stor del av människans liv i generationer och år hundraden. Men fanns det hjälm från början? Nej! Hjälmen kom till som säkerhet, för att skydda en av kroppens mest viktiga organ, nemligen hjärnan! Men jag ser det såhär.

Som NH människa har jag fått öpna mina ögon och bli objektiv. Jag har blivit mer överseende med andras val och hur dem tänker. Jag kritiserar itne någon som rider en annan ridstil än jag. Jag rider Engelsk med inslag av Akademisk Ridkonst men den delen är så liten att den knappt kan kallas AR. Jag rider Engelsk dressyr! Men många gånger gör jag det utan hjälm, för jag tycker det ser mer naturligt och snyggt ut helt enkelt! Men även för att jag glömt den en del av gångerna. Jag vet att många anser att dom bara vill hjälpa till när ni säger att man itne borde rida utan hjälm, men tro mig, man kommer inte ändra sig för att någon skriver det. Det är ett individuellt val om man vill riskera sig själv eller inte.

Jag red utan hjälm på Kingen och på Silver. Bara på dom två! Jag har aldrig gjort det på någon annan häst.
Jag litar sällan på en annan individ, och det är väll pga. min uppväxt med lögner och svek. Men vad som hände när jag hade Kingen var att jag började lita på honom, och som någon skrev till mig; ett stort steg för mig, men ett litet steg för mänskligheten! Jag skulle aldrig i mitt liv hoppa upp på Lellan och rida utan hjälm, jag tror inte ens jag skulle rida barbacka på henne som det är nu. Hon är en självsäker och tuff tjej, men hon är explosiv och föredrar att fly från saker istället för att hoppa till och kolla vad det är. Alltså raka motsatsen mot King.
Silver, eller Köhls Karat, var också en häst jag litade på, redan efter en månad. Vi klickade direkt och då tvekade jag inte.

Jag skulle alltså aldrig rida utan hjälm på en häst jag inte litade på!
Här är lite bilder där jag rider utan hjälm.



En häst är ändå oförutsägbar, det är dom. Men Kingen har alltid frågat mig om det är okej att bli rädd innan han flyr. Och det är tillit! När man har kommit så långt i sin relation, då skulle jag för glatta livet kasta av mig hjälmen och rida! För jag vill vara fri!

Dethär är min syn på detta med hjälm.


Nu till debatten!
Vad tycker ni? Skriv!


Kommentarer
Postat av: Sofia :)

Hej!

Jag tycker inte att man blir mera fri med hjälm, varför skulle man bli det? :)

Och hur mycket man än litar på sin häst KAN någonting hända, om inte annat kan hästen t.ex. snubbla och gå omkull.

Jag personligen litar på min häst, jag har endast ramlat av två gånger (barbacka i galopp/hopp i skogen), jag har knappt varit nära att ramla av med sadeln i ridhuset, är det då en anledning för mig att rida utan hjälm? Nej

personligen så tycker jag inte att det finns något försvar att rida utan hjälm, bara mänsklig dumhet.

Men som du säger så är det ju såklart ens eget val ;)

dock tycker jag det är synd att det blivit som en trend att rida utan hjälm, som förekommer särskilt bland de som sysslar med NH.

Det känns tycker jag som många gör det för att vara "coola", men egentligen är det väldigt ocoolt. Finns 10000 andra bättre sätt att visa att man är duktig med hästar, hjälmen stör Ingenting (möjligtvis om man tar foton såklart) :)

men som sagt det är ens eget val :)

jag skulle inte vilja rida utan hjälm, inte för att jag inte klarar av min häst, inte för att jag är rädd, utan för att jag tar ansvar för mitt liv och i vill undvika skador :) hjälmen är en billig livförsäkring som inte stör på något sätt :D

2010-12-08 @ 18:46:41
Postat av: Anonym

Om det är ett individuellt val om man vill riskera sig själv så innebär det inte bara att man är korkad och rider utan hjälm, utan att man till med är så korkad att man medvetet väljer att riskera sig själv ;) Ärligt talat så tycker jag att det är ett otroligt korkat val att rida utan hjälm eftersom man samtidigt som man väljer bort hjälmen, väljer att riskera sitt liv eller sin hälsa.



Det är inte vilket samarbete man har med hästen som

avgör om man ramlar av eller inte, eller blir sparkad i huvudet eller inte, utan det finns många andra faktorer som spelar in.

2010-12-08 @ 18:48:16
Postat av: Lynn

Jag tycker ungefär som dom som redan har skrivit, det är inte klokt att rida utan. Visst det är ett val som man själv gör men det är inget val som jag stödjer på något sätt. Förstår om det kan störa på "fina" fotograferingar och så, men jag skulle personligen aldrig rida utan hjälm. Jag litade helt och fullt på en häst som jag red för många år sen och en oförutsedd sak hände som gjorde att jag åkte i backen med världens smäll. Trots att jag hade hjälm var läkarna oroliga att jag skulle få tillbringa livet i rullstol och dom förberedde mina föräldrar på det innan jag hade vaknat upp och nu i efterhand tänker jag ofta på vad som kunde ha hänt om jag inte hade haft hjälm den gången. Hade kanske inte suttit här alls då.



Men som sagt det är ett val som ingen annan kan göra åt en, men man ska nog tänka efter flera gånger innan man tar av sig hjälmen.

2010-12-09 @ 16:34:47
URL: http://lynnpetersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0