Natural Horsemanship tänket?

Ett hett ämnde på Bilddagboken är ju NH, Natural Horsemanship. Något jag själv också sysslat och kommer syssla med när jag har häst igen, men nog om det! natural Horsemanship! Ett sunt sätt att leva med sin häst, well fine!

Men börjar inte detta stiga oss lite i huvudet, jag menar bara för att mn sysslar med NH ska bör inte inspänning, martingal, spö, kandar och sporrar vara fel, om vi ska ta några exempel. Spön använder ju iaf Prelli horsemanshiparna varje dag i sin träning. Inspänning är en jätte bra grejj, till sitt syfte. Matingal har också en funktion den är ämnad för och det är så den ska användas. Kandaret har inte häller någon fel inverkan med rätt hand. Och sporrar, dessa sporrar som tydligen borde förbjudas! Alla har vi säkert någongång velat satt på ett par sporrar för att få det att hända någonting, kanske på farbroderns gamle Nordsvensk som bara är riden lite i skogen, kanske på ridskolans mest sega häst eller kanske till och med på din egen häst? Men man hämmar sig själv för att man anser att de inte borde finnas! varför?

Detta är något som vi borde lägga mer tanke & tid på, än att bara se det vitt eller svart. Vad finns där imellan? Att inte använda spö alls och att slå sönder sin häst? Mellan att inte ha inspänning till att spänna in hästen så mkt att den går rollkur? Att inte ha Martingal mot att ha en 2 storlekar för liten martingal så att allt hästen kan är att glo ner i marken och ser inte äns hindret framför sig? Jag vet mycket väl att allt det man kan göra med dessa grejjer går det att göra även utan någonting alls på sin häst. Och jag själv föredrar den varianten, men jag anser ändå att är man nu inte NH intresserad, så är det ju dessa hjälp tyglar och "starka" bett man använder. Och varför då inte ta och lära sig att rida med det ordentligt? Istället för att ha det eller inte ha det? Det finns ju något där imellan. Lär dig, utvecklas och tillslut kommer du inte behöva det alls! men allt kommer inte på en gång.

Visst har jag själv sett hemska bilder på folk som bara sitter och drar i kandaret eller tömkör med inspänningen så hårt att hästen får ryggskador! Men det finns ju ändå något där imellan som bör uppmärksammas lite mer än bara, "allt eller inget"! Varför inte försöka rida på ditt bett rätt? Eller köpa rätt storlek på martingalen när du hoppar? Eller varför inte använda inspänningen till sitt syfte som HJÄLPtygel och inte TVÅNGStygel?

Detta var en inre monolog skriven av mig med önskan från andra.
Alltså mina egna tankar bekräftade av några andra som velat att jag skulle nämna det.



Jag hoppas ni uppskattade första repotaget!
Här kommer ett exempel på ett avslappnat exipage!
Reklam och hyllning till Linn Ingvarrson @weppling på www.bilddagboken.se
Hoppas de va okej att jag lånade bilden!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla dessa grejor... Jag har verkligen inget emot att man rider på vilket bett man vill, bara man BEHÄRSKAR det. Då kan inget bett göra skada. Men alla dessa "hjälp"grejor som ska på, varför vill man inte sträva efter att kunna rida sin häst utan dem? Varför vill du ha martingal på din häst som då inte kan utnyttja sin fulla fysiska kapacitet när den t.ex. ska över ett hinder? Den kan inte använda sig själv så som den är skapad. Inspänningstyglar? Av vilken anledning? Vill du lära din häst gå i form så är det något som tar tid och som INTE bör påskyndas med tanke på spänningar i nacken/halsen m.m. som detta kan orsaka. Det TAR tid att conecta me varandra så att det blir ett fint samspel man alla har så in i helvetes jävla bråttom. DÄRFÖR vill folk använda dessa oskydiga "hjälp"grejor.

2010-12-02 @ 21:02:19
Postat av: JonnaNS ~ [ FOTO&HÄSTAR ]

Grejen med horsemanship är ju för sjutton att man ska SLIPPA använda inspänningstyglar, sporrar och spön. Att man ska byta ut sadel, träns, skarpa bett, och sporrar mot en repgrimma, om ens det. Och sticken är ju visserliget ett spö, men jag rör aldrig Winnie med den (utom i undantagsfall då träningen går ut på att hon inte ska vara rädd för den). Sticken och stringen är bara en tre-fyra meter förlägning av armen.



Man behöver dem egentligen inte, men vissa är lata och/eller skiter i att pröva på andra vis eftersom det "funkar" med inspänningsryglar.



Och visst kan man väl rida med skarpa bett, men då ska det ju vara som Norah sa tidigare, att man formar hästen med bettet och rider med sitsen. Alltså inte att men stoppar in ett skarpt bett i käften på hästen för att få stopp på den, utan stoppar in ett skarpt bett i munnen för att få hästen att gå i bra form. Styrandet och stannandet tycker jag då ska funkar helst löst.

Kort sagt, när du kan rida hästen perfekt utan träns, då får du använda skarpa bett för formandet.



Mina åsikter.

2010-12-02 @ 23:31:43
URL: http://jonnans.blogg.se/
Postat av: Sara Wahlund- Unghästar/ Världscup häst.

Ska bli kul o följa denna blogg även om jag tycker de är lite b med bdb ;) bloggar man så borde man ju var blogg journalist :P

Men jag kommer följa iaf för de är ett bra koncept trots att bdb är i fokus :)

2010-12-03 @ 18:40:21
URL: http://stallgrasma.blogg.se/
Postat av: Frida

Hej!

personligen så tycker jag att man ska klara av att rida hästen utan martingal, utan kandar, sporrar...

Om man inte klarar det så finns det ju ett annat problem, som inte löses med hjälp av sporrar/hjälptygel etc.

Sätter man på t.ex. en hjälptygel, okej man löser kanske problemet, men inte orsaken till problemet..



det är först när man är så duktig att man kan rida utan sporrar, hjälptyglar och starka bett som man är duktig nog att hantera dessa "hjälpmedel", och då är man så duktig så att man inte behöver dem ;)



Personligen tycker jag att detta inte har alls mycket med NH att göra, det är bara ett sunt och respektfullt sätt att se på hästar :)



kram Frida :)

2010-12-07 @ 22:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0