Natural Horsemanship, Zober style!

Natural Horsemanship, en sund livsstil mellan häst och människa!
Får jag se på det såhär?

Min stora fasination är hästar med egenheter, sånna som vanligtvis kallas problem hästar eller idiothästar. En sån som Lickan, på sätt och vis var. Henne skrev jag om i "Hur det var att lämna sin bästa vän". Men när jag hade henne tränade jag inte NH alls, annars hade jag nog klarat av henne bättre. Vad jag arbetar med är först att jag observerar hästens beteende i olika situationer och märker vad som behövs arbetas med. Nafsar hästen? Tittig? Spänd? Varför? Ställ dig alltid frågan "varför?" i alla situationer du inte förstår i din träning. Varför kommer min häst inte in på inkallning, varför bugar den inte? Är det jag själv som gör fel?

Natural horsemanship är ju alltså människans försök att "tala" hästarnas språk. Jag använder mig nästan alltid av en carrotstick. Det är ditt egna hästben, eller förlängd arm om man vill kalla det så. Jag använder mest carrotsticken för att vägleda hur nära jag vill ha hästen eller för att markera om hästen beter sig dominant eller aggressivt. En carrotstick är ett oranget spö som ska vara ungefär lika långt som hästens hals enligt Pat Perelli som tog fram dess spön. Jag har en Savvy string längst ute på min stick, eller "snöre", men den måste man inte ha. Jag har den bara som förstärkning av signal och när jag svingar den över ryggen på hästen och låter den följsamt dras sakta bort från ryggen. Detta kallas "moderns svans" och ska immitera när mamma sveper svansen över fölets rygg som har en lugnande effekt, om hästen tar den på rätt sätt.

När jag började med Nh så använde jag mig av de första av "the 7 games / De 7 lekarna".
De olika är:

•Vänskaps leken
•Igelkotts leken
•Flytta leken
•Jojo leken
•Cirkel leken
•Sidvärts leken
•Trängsel leken

Jag rekomenderar till er som vill börja med detta att söka på Internet! Det finns massa bra att läsa om hur ni använder er av dessa och vad dom gör för din och din häst relation på massa olika sidor! Ta inspiration från Youtube och LÄS, LÄS, LÄS!

Länk där du kan hitta carrot sticks, repgrimmor och ledrep mm.
www.shop4horses.dk
För dig som även är intresserad av AR, Akademisk ridkonst rekomenderar jag:
www.Kapson.se, jag har köpt ett Hackamore där! :]

Mer än såhär couchar jag inte er. Av två anledningar.
1. Jag själv har inte kommit så långt.´imon Nh då jag mest sysslar med egenhetslösning och trickträning.
2. Nu när ni har kommit såhär långt har ni förmodligen börjat hitta på egna grejjer och det är där du finner ditt eget natural Horsemanship.

NH är ingen skola du ska kunna, det är bara fantasin som sätter gränserna! Du kan få proffetionell hjält nästan överallt i sverige nu och ni som bor i Göteborg, var tacksam för att ni har blivit välsignade med allas vår älskade Norah Kohle! Super duktig tjej! Har ni inte läst om henne på bilddagboken, gör det! @Empathy heter hon på www.bilddagboken.se.

Tack för nu!


Kommentarer
Postat av: Frida :)

Hello :)

bra skrivet tycker jag :D

kan inte du skriva ett inlägg typ nyhet/debatt artikel eller bara tankar om varför typ alla som håller på med NH gör det utan hjälm :)

för att det är väl minst lika viktigt att ha hjälm när man rider utan träns som med, och när man står på marken som när man sitter på hästen? ;)

kan du inte skriva nåt om varför det har blivit "en grej" :)

för att hjälmen förstör ju inte kommunikationen med hästen, hjälmen gör dig inte till en sämre hästmänniska (snarare till en bättre eftersom man visar att man har kunskap om hästar och vet att de är levande djur) :)

om man inte använder hjälm för att visa att man är duktig och häst och ryttare litar på varandra, då är det väldigt konstigt tycker jag, man ska ju kunna visa att man är duktig på andra sätt :)



Nu menar jag inte att de som håller på NH och sånt på bdb inte är duktiga, för det är dem, men jag tycker det är väldigt synd att det som har blivit en trend att man ska rida utan hjälm ;)

fast du kanske också föredrar att inte ha hjälm, och då kanske du inte vill skriva en artikel om att man borde ha det, men det vore kanske ett kul och hett ämne att ta upp :)

kram :)

2010-12-07 @ 23:00:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0