Viktbärande eller inte



Här har ni ett Islandshäst ekipage jag fotade i sommras när jag var på Strokkur banans regionala tävling för Islandshäst. Detta ekipage tävlar elit nivå och är ett fint ekipga. För det är faktiskt ingen som sägger något om detta. Hästen är runt 135cm i mkh och han som sitter på väger säkert 100kg om inte mer.

Varför är detta accepterat? Jo därför att islandshäst är en grovt byggd ras!

När jag la ut bilderna på min bilddagbok fårn när jag provred min nya foderhäst så fick jag mycke tkommentarer om att min överkropp är för lång för henne. Och vissa sa att jag var tung. Längden kan jag itne göra så mycket åt, jag är ju så lång som jag är men tungden spelar faktiskt ingen roll i detta fall. lellan är en korsning mellan Islandshäst/arab och har kroppen som en islandshäst samtidigt som hon fått arabens aktivitet, lättlärdhet och de små klippta öronen. Men hon klarar av att bära mig då hon har fått Islandshästens grova benstomme, bog och grovt byggda ben. Det är en Kallblodig ras!

Någon kommenterade till mig att ingen häst är mer viktbärande än någon annan. Vilket är totalt fel!
En nordsvensk kan bära mer än en arab likväl som Islandsahästen bär mer än en Connemara.
Eller vi kanske borde be han på bilden att sätta sig på Empathy´s/Norah´s Conny och rida och förvänta oss att det går lika lätt som på en Islandshäst? ;)

Fler Islandshäst Ekipage

Kommentarer
Postat av: Jenny

Förlåt, men jag förstår inte varför du ratar allas andras åsikt precis som att din är den enda i hela världen och den är rätt?

Jag TROR att hästar som är olika byggda, som tex arab och nordsvensk kan bära olika mycket, men det handlar inte om så många kilo!

Varför ska en islandshäst bära på 120 kg när welshponnysar kanske bara bär runt 50- 60?

Detta är min åsikt och jag respekterar din, hoppas du då respektterar min med.

2010-12-08 @ 20:22:38
Postat av: sofia

Riktigt sant skrivet! En av anledningarna till att en islandshäst, och andra kallblodsraser, är viktbärande är att de har kortare rygg och ett grövre bog parti. ;)

2010-12-08 @ 21:05:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0